Siirry sisältöön

Kohti 2030-lukua

Artikkeli on Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilän kirjoittama (LINJA 3/2024)

2020-luvun puoliväli koittaa pian. Sen vuoksi tässä on muutama ajatus siitä, millaiselta joukkoliikenteen toimintaympäristö voisi näyttää 2030-luvun puolella – siis vastaavan ajan etäisyydellä kuin vuosi 2019. 2030-luku on siis yllättävän lähellä.

Linja-autoliitto tilasi keväällä konsulttiyhtiö MDI:ltä selvityksen väestökehityksestä, asuntokunnista ja alan työvoiman rekrytointipotentiaalista. Hieman katsottiin taaksepäin, koska vastaava selvitys teetettiin koronaikana. Pääpaino oli kuitenkin tulevaisuudessa vuoteen 2040 eli 16 vuoden päähään.

Ensimmäinen havainto on se, että Suomen väestökehitys jatkuu samanlaisena kuin se on muuttunut jo vuosia. Joukkoliikenteen kannalta tärkeät kaupungit kasvavat edelleen, mutta koko Suomi pysyy asuttuna. Muutokset ovat toki suuria alueiden välillä ja väestörakenteen erilaisina painotuksina eri alueilla. Liikennepalveluiden kysyntä ei katoa mistään, mutta niiden luonne voi muuttua merkittävästikin.

Toinen havainto on se, että olemme linja-autoalana ison haasteen edessä, jotta pysymme houkuttelevana ja kiinnostavana toimijana tulla alalle töihin. Tämä koskee koko Suomea ja kaikenlaisia työtehtäviä. Alueellisia eroja toki on, mutta muutos melkoinen, kun yritykset rekrytoivat uusia tekijöitä. Tilastoista voimme päätellä, että kilpailemme samoista osaajista, joista muillakin toimialoilla ollaan kiinnostuneita. Emme siis ole tämän tilanteen kanssa yksin, mutta juuri siksi meidän onkin oltava aktiivisia oman alamme ja osaamisemme kanssa.

Mitä nämä sitten käytännössä tarkoittavat? Ensimmäinen päätelmä on se, että joukkoliikenteen ja erityisesti linja-autoliikenteen palveluita tarvitaan jatkossakin koko maassa. Niiden luonne ja volyymit tulevat muuttumaan. Kokonaisuutena tarkastellen olemme kasvavalla ja kehittyvällä toimialalla. Kokonaisvolyymit riippuvat kuitenkin julkisen sektorin rahoituksen riittävyydestä.

Toinen päätelmä on se, että linja-autoala ja sen yksittäiset toimijat ovat tärkeitä – kaikki omissa tehtävissämme. Ja joukkoomme tarvitaan lisää tekijöitä. Kaikki ei aina arjessa ehkä tunnu menevän ihan niin kuin pitäisi, mutta mielekästä tämän pitäisi kokonaisuudessaan olla. Oman työn ja tekemisen arvostus on se viesti, jota haluamme entistä painokkaammin tuoda esiin.

Näillä ajatuksilla olemme suuntaamassa tekemistämme 2020-luvun jälkimmäiselle puoliskolle. Mitä kaikkea se ihan konkreettisesti tarkoittaa, selviää, kun Linja-autoliiton hallituksen hyväksymä uusi strategia näyttäytyy liiton toiminnassa vuoden 2025 aikana.